Vegánstvo

Výživa

Vyvážená rastlinná strava dokáže dodať telu dostatok potrebných živín, vrátane bielkovín. Dôležité je dopĺňať vitamín B12, aspoň v zime aj vitamín D a tiež sa zamerať na zdroje omega-3 mastných kyselín, vápnika z dobre vstrebateľných zdrojov a predovšetkým u žien aj železa.

veganska-vyzivova-pyramida

Jedálniček

Základňu výživovej vegánskej pyramídy tvorí ovocie a predovšetkým zelenina v rôznych formách – surové v podobe šalátov, obloh, štiav, šetrne varené, restované či pečené a tiež kvasené. Ďalšie poschodie pyramídy patrí zdrojom sacharidov v podobe obilnín (predovšetkým celozrnných) a dostatok bielkovín zaisťujú strukoviny a tiež alternatívy mäsa, ako je tofu, tempeh alebo seitan. Zdrojom zdravých tukov sú potom orechy a semená.

Strukoviny

Strukoviny obsahujú 20 – 30 percent bielkovín, kvalitné zložité sacharidy, ktoré zasýtia na dlhú dobu, vitamíny skupiny B, minerály ako je vápnik, horčík, železo, zinok a ďalsie. Ich vláknina má celý rad užitočných funkcií, okrem iného slúži ako cenná výživa pre prospešné baktérie v našom črevnom mikrobiomu.

Alternatívy mäsa